Voeg een belevingselement toe aan je promotiestand

Via een laagdrempelige activiteit is er actie op de stand. Dit kan gericht zijn op kinderen, maar ook ouders zijn niet vies van een ‘spelletje’. Via een raadspelletje ‘hoeveel/hoe zwaar/hoe hoog… is iets?’ voeg je op eenvoudige wijze een attractief element toe aan je stand. Op het einde van de activiteit maak je de winnaar bekend. Deel dit gegeven ook zeker op je sociale media en voorzie een leuke prijs.

Animo voor de kinderen (en ondertussen informeer je de ouders)

Denk aan een standje met glittertattoo of gekke kapsels, grime, ballonplooier, grabbelton, visput, bibberspiraal, button maken of een klein knutselactiviteitje (sokpop, waterkers, cupcake versieren, knutselpagina of kleur- en spelletjespagina).

Een ballonwedstrijd vermijden we liever omdat dit slecht is voor het milieu.

TIP: Speciaal voor de feestmaand zijn er kleurplaten van Jommeke (deze kan je hier downloaden ) en met het nieuwste gadget stoepkrijt kan je ook spelletjes verzinnen, kijk hier voor inspiratie.

Ganse gezin in beweging

Je kan ook het ganse gezin in beweging zetten met een spelletje op de Wii voor ouders en kinderen, een tafelvoetbal of gezins-escape room. Wordt het een competitie tussen ouders en kinderen of tussen gezinnen onderling? Dit hoeft niet, maar kan voor extra ambiance zorgen. Nog op zoek naar inspiratie voor spelletjes of materiaal? Die vind je hier en hier.

Mensen verwennen

Of misschien hou je er meer van om mensen te verwennen? Een stoelmassage of hapje en drankje werken altijd… Maar ook een originele foto (organiseer een fotobooth op je stand of stuur er een fotograaf op uit en laat de foto ingelijst afhalen) is een toffe extra. Of, nodig een karikatuurtekenaar uit die het gezin in feeststemming schetst. Meteen een leuk aandenken aan jouw feestelijke activiteit.

Input van het publiek

Een promostand kan ook een uitgelezen moment zijn om input van het publiek vragen. Een wensboom met kaartjes; een krijtwand of live poll, een enquête of… het uiten van toekomstwensen n.a.v. onze 100ste verjaardag!  

Hiervoor werden flessenpostkaartjes ontworpen die jij kan verspreiden in jouw buurt. Zorg ook voor een reuzenfles waarin je de ingevulde kaartjes verzamelt en men heeft een reden om langs jouw promostand te passeren! Meer info over het idee, de kaartjes en het ontwerp van de reuzenfles vind je hier.

Aanbod van je afdeling

Op een promotiestand kan je er ook voor kiezen om het aanbod van je afdeling te demonstreren.
Met een korte workshops van 15 minuten, bv. knuffelturnen, ouder-kind-yoga, wachthapjes maken, sportieve sessie zoals ‘new games’, korte lezing over X of Y… laat je gezinnen proeven van wat er te beleven valt. Een tijdelijk verkooppunt van NMBS- of gsm-kaarten kan ook handig zijn.

Vraag is of je daarvoor de tijd en mensen hebt op een activiteit (in de feestmaand) de reeds heel wat aandacht vraagt.

Tot slot... souvenir

Tot slot… focus op (laagdrempelige) beleving en probeer interactie uit te lokken, iets waarbij jij je als vrijwilliger goed voelt. Als je daarbij ook kan zorgen voor een souvenir of aandenken, is dat helemaal top. Iedereen krijgt graag iets gratis.

Denk daarvoor ook eens aan de gadgets in de Bondswinkel:
Je vindt er leuke hebbedingetjes waarmee je kinderen pleziert. Je kan ze geven als cadeautje of als prijsje: het windmolentje, de bellenblazer, de frisbee en het stoepkrijt.