Tweedehandsbeurs met een +

  • Ontmoeting stimuleren: eten en drinken, live muziek, sfeer en gezelligheid, kinderen extra welkom…
  • Duurzaamheid benadrukken: met een workshop upcycling, een retouche-atelier, een repair-café, workshop duurzame mode, modeshow…
  • Solidariteit in de praktijk: extra inzet voor kwetsbare gezinnen, donatie overgebleven spullen, live weggeef-/deelplatform…
  • Betaalbaarheid in de kijker: een weggeefkast, ruilbeurs, swishing event (miskopen ruilen)…

“Achteraan in de zaal waar de tweedehandsbeurs doorging, was er een uitgebreide koffiehoek met wortelcake, chocoladetaart en koekjes allerhande. Een plek ook om aan elkaar te laten zien welke koopjes je scoorde op de tweedehandsbeurs. ” (Brussegem)

“We koppelden een ontbijt aan onze beurs. Iedere standhouder kreeg een gratis ontbijt, maar ook bezoekers konden ontbijten tegen een kleine bijdrage.” (Wervik)

“Ons multicultureel café was echt een leuke plus! We hadden een koffie- en theehoek met kleine versnaperingen uit de verschillende culturen die Gent rijk is. Bij elk hapje werd vermeld wie het gemaakt had en vanuit welke culturele achtergrond. Het was duidelijk dat de mensen de kans om even te zitten, iets te drinken en een praatje te maken erg apprecieerden.” (Gent)

“Mama’s, papa’s, oma’s, opa’s en natuurlijk ook kinderen vulden de zaal. Tijdens het winkelen genoten de kids van volksspelen, waren ze creatief bezig in de knutselhoek, luisterden ze naar verhaaltjes in de verhalentent of versierden ze een cupcake voor vogels. De allerkleinsten leefden zich uit in de speelhoek en visten eendjes. In onze bar geurden de pannenkoeken verrukkelijk. Bij een koffie of een frisdrankje werd gezellig nagekaart over de aankopen.” (Eeklo)

“We schakelden babysitters in om de kinderen te begeleiden. Ze konden een mooi snoetje laten grimeren of een eigen button maken. De meest enthousiaste kinderen doken in onze verkleedkoffer om iets leuks aan te trekken en daarmee te poseren op onze rode loper. We stuurden nadien de foto digitaal door als leuk aandenken.” (Wilrijk)

“Het viel op dat er veel meer kinderen dan anders aanwezig waren op onze tweedehandsbeurs. Op het parkeerterrein installeerden we een fietsbehendigheidstest voor kinderen: fietsen op een smalle plank, in een cirkel rijden met één hand, een slalomparcours… Sommigen hadden eerst een zetje nodig, maar na een paar rondjes oefenen wisten de dappersten van geen opgeven. Zelfs wat fikse windstoten en regenbuien konden hen niet deren. Als beloning kregen de kinderen een welverdiend diploma en een molentje of bellenblazer en ballonnen mee.” (Brussegem)

“Op onze tweedehandsbeurs voorzien we een apart kinderhoekje waar kinderen zich konden uitleven met speelgoed, tekenmaterialen en een reuze vier-op-een-rij, onder enthousiaste begeleiding van enkele babysitters. ’s Namiddags mochten we meer dan 100 bezoekers verwelkomen op onze poppentheatervoorstelling voor kleuters.” (Nijlen)

  • Alle gezinnen bereiken
  • Uitstraling en promotie