Informeren kan je leren

Gezinnen aanspreken op wat hen op dat moment kan interesseren is een kunst. Om je hierbij te helpen, zijn er de spiekkaartjes. Je vindt een stapeltje in het infopakket, meer info vind je hier.

Te veel informatiemateriaal schrikt af: minder = meer! Stal ook niet al te veel folders uit – 10 is het maximum. Leg de folders liefst in een waaiervorm i.p.v. op een hoge stapel, dat oogt mooier. Heeft iemand een specifieke vraag, kan je natuurlijk altijd een bepaalde folder bovenhalen.

TIP: Stop de info – en eventuele attentie – die je geeft in een papieren draagzak van de Gezinsbond. De zakjesdragers maken reclame en mensen nemen dit makkelijker aan.

Om het je makkelijk te maken is er een promotiepakket feestmaand ter beschikking in de Bondswinkel vanaf 18 augustus.

Promotiepakket feestmaand

Je vindt er een bundeling van nuttige promomaterialen.

De folders en flyers die je uitdeelt, stem je af op (de interesses van) het gezin dat langskomt. In het infopakket vind je alvast volgende varianten:

  • Algemene infoflyer die verwijst naar Goedgezind.be (voor vier verschillende doelgroepen)
  • Folder ledenvoordelen
  • Flyer kinderoppasdienst

Ook affiches mogen niet ontbreken. Je vindt er in het pakket eentje om niet-leden op te roepen om lid te worden. Daarop staat een QR-code waardoor de behandeling verder centraal gebeurt. Niet-leden die nog even willen afwachten, kan je een proefabonnement op De Bond aanreiken. Ook daarvoor steekt een affiche in het pakket. Of kan je hier zelf printen

Wat niet is opgenomen, is het materiaal eigen aan je afdeling, we denken aan:

  • visitekaartje contactpersoon (algemeen of van een bepaalde dienst)
  • uitnodiging volgende activiteit
  • een jaarprogramma, nieuwsbrief of krantje met meer info over de afdeling
  • een overzicht van sparhandelaars in een straal van 30 km

Stop de info die je geeft in een papieren draagzak van de Gezinsbond. De zakjesdragers maken reclame en mensen nemen dit makkelijker aan.

TIP: wees je bewust van het belang van de huisstijl. Materialen met dezelfde uitstraling zijn van groot belang voor de herkenbaarheid als organisatie. Meer info vind je hier

Een folder met bv. promotie voor je website, Facebook of Instagram heeft weinig zin. Daarvoor geldt een andere aanpak (klik hier voor meer info)

Beelden spreken

Misschien kan je op de promotiestand een scherm plaatsen waar je iets permanent kan projecteren? Denk aan een presentatie met veel foto’s en korte video’s van voorbije activiteiten. Plaats dit alles in een loop en laat dit permanent afspelen, een toevallige passant wordt er misschien door aangetrokken.

N.a.v. de 100ste verjaardag van de Gezinsbond werd het filmpje ‘Al 100 jaar voor gezinnen’ gemaakt. Dit legt eenvoudig uit waar we voor staan en stonden, beeld wordt ondersteund met een stem, dus voorzie zeker ook geluid. Een leuk extraatje tijdens alle activiteiten het komende jaar! Klik hier voor meer info

Daarnaast zijn er drie korte filmpjes (zonder stem), die bedoeld zijn voor gebruik op diverse sociale media. De kortere video’s belichten elk 1 belangrijke waarde van de Gezinsbond:

  • De Gezinsbond verbindt

Een van onze belangrijkste taken is mensen samenbrengen en met elkaar in verbinding laten gaan. Dit doen we o.a. via tal van lokale activiteiten.

  • De Gezinsbond verenigt

Bij onze organisatie is iedereen welkom: jong, oud, groot en klein. Want iedereen verdient gelijke kansen en we kunnen allemaal leren van elkaar.

  • De Gezinsbond denkt mee

Op 100 jaar is er veel veranderd in onze maatschappij. Al 100 jaar komen we op voor gezinnen en strijden we voor een gezinsvriendelijke samenleving.

Hoe meer kijkers, hoe meer mensen te weten komen waar Gezinsbond voor staat. Deel je mee?

Spreek de mensen met de glimlach aan

De ene vrijwilliger heeft het ook meer in zich om mensen aan te spreken dan de andere. Benut ieders kwaliteiten. Als je jonge gezinnen wil bereiken, kan het zinvol zijn om jonge vrijwilligers de stand te laten bemannen. Mensen praten soms makkelijker met iemand die in een gelijkaardige situatie zit.

Spreek mensen persoonlijk aan, bv. door een zwanger koppel te feliciteren. Glimlach en maak oogcontact. Blijf ook niet achter de balie staan. Sta niet met elkaar te kletsen, maar spreek mensen aan.  Bereid een openingszin en eventueel een korte uitleg over de Gezinsbond voor. Ga in interactie met je publiek.  Hou eventueel een notaboekje bij de hand, zo kan je vragen van gezinnen makkelijk noteren (en opvolgen achteraf). 

Met de spiekkaartjes die je vindt in de Bondswinkel, heb je snel zicht op een beknopt aanbod voor diverse doelgroepen. Handig om op zak te hebben (of goed in te studeren 😉)

Nog een grote glimlach erbij en men loopt jouw promostand niet zomaar voorbij!